Caramel ❤

Assalamualaikum.. 

Memandangkan hari ni cuti Deepavali. So parents aku x kerja la. Ni aku nak cerita sikit, semalam x boleh tidur 'sekejap' sebab bunyi meriam, mercun, bunga api n so on. Dah nasib la stay dekat area Batu Caves ni kan. hmm

Okay berbalik kepada topik entri ni.... yeah CARAMEL! 
Dari kecik lagi aku suka makan benda ni. hiks!

So, tengahari tadi aku dibantu oleh emak yang tersayang buat caramel ni. *act dia yang banyak buat, aku ade la tolong sikit2.




Saiz 16cm


Senang je nak buat ni. Boleh je buat sendiri tanpa bantuan sesiapa, mesti korang bangga sorang2 bila dah siap nanti. 

Nah aku bagi resepi dia..(untuk caramel bersaiz 16cm)

Bahan-bahan
 (puding)

  • 400 ml susu segar/susu cair. (aku pakai susu cair)
  • 4 sudu besar gula halus.
  • 5 biji telur.
  • 2-3 titik esen vanila.

 (caramel)

  • 5 sudu besar gula.
  • 2 sudu besar air.

Cara-cara

1. Prepare caramel dulu. Cara dia; 
Masukkan gula dalam periuk dengan 1 sudu besar air. Masak atas api sederhana. Then, bila dah nampak sikit perang, masukkan lagi 1 sudu besar air. Kacau2 sampai perang pastu tuang dalam loyang(16 cm). Ratakan then biar kat tepi dulu.

2. Next, puding dia pulak. Masukkan telur dalam mangkuk besar. Sambil dikacau masukkan gula halus tadi sdikit demi sdikit. Kacau perlahan2 sampai sebati n jangan sampai berbuih.


3. Dalam periuk lain, masukkan susu & esen vanila. Panaskan hingga 60゚C n jangan sampai mendidih (agak2 je). 

4. Masukkan susu yang masih panas tu dalam mangkuk telur tadi. Kacau hingga sebati. Then, tuang dalam loyang ada ada caramel tadi. *Caramel tu mengeras kan? Memang camtu, nanti bila kukus dia cair balik. 

5. Then, kukus la dengan api sederhana. Dalam 30 minit.

6. Kalau xnak kukus pun boleh, kita bakar dalam oven tapi kena letak air suam dalam dulang pembakar. Selama 40-45 minit pada suhu 150゚C.

7. Bila dah masak, biarkan 5 minit. Terbalikkan dalam pinggan or mangkuk then sejukkan dalam fridge.

Senang je kan? So selamat mencuba la ek.... 

*2 minggu lepas aku berkolaborasi dengan mak aku jugak buat oreo cheese cake.
Dan ni hasil dia..

Resepi dia? aku pun follow kat blog orang lain. --> KLIK SINI

Jumpa lagi next entry! Wasalam... ^^

2 comments:

Copyright©2012. All Right Reserved by Z.a.h.y.r.a.h N.i.z.a.m